Základna pro sebeřízené vzdělávání, domškoláky, unschooling, worldschooling

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram

Našli jsme místo pro život

Web ZÁKLADNA

TLDR

Jsme otevřeni všem se zájmem o svobodnou hru, sebeřízení, sebepoznání, tvoření, vzdělávání v jakékoliv oblasti, uzdravování duševních bolestí, péči o tělo, učení se nenásilné komunikaci, všímavosti, soucitu, respektujícímu přístupu, o sdílení a setkávání.

Ať jste kdekoliv na cestě za poznáním, jste vítáni. Na otočku, na noc, na týden. Dejte nám vědět o vašem záměru na rerichova@proton.me a přijeďte. Nebo nám napište, chcete-li se dozvědět víc.

CO VÁM MŮŽEME NABÍDNOUT MY, STÁLÍ OBYVATELÉ?

Pozornost a čas v rámci (nejen) námi organizovaných tématických akcí pro děti nebo dospívající či dospělé.

Prostor pro setkávání dospělých, mladých lidí a dětí ve skupině – centrum sebeřízeného vzdělávání.

Seberozvojové učící se sebeřízené skupiny pro dospělé a dospívající.

Individuální podporu v osobním rozvoji pro dospívající a dospělé.

Máte nabídku události pro děti, mladé lidi, dospělé? Pro domškoláky, rodiče, ale i pro další skupiny či jednotlivce? Sem s ní. Rádi vás podpoříme v organizaci vašeho sezení, skupiny – kruhu, workshopu, kurzu, semináře, přednášky nebo besedy u nás.

Hledáte skupinu k setkávání pro vaše děti? Místo nedaleko Prahy pro setkávání, vzdělávání, tvoření i odpočinek? Přijeďte jako tulák samotář, rodina nebo k nám prostě vyšlete děti.

 

 

 

PLNÁ VERZE PŘÍBĚHU O HLEDÁNÍ A NALÉZÁNÍ

Když jsem (MŘ) před mnoha lety studovala sociální práci a pracovala v nízkoprahových klubech pro děti, abych podpořila děti ulice, jakým jsem bývala já, přála jsem si vytvořit podmínky pro vnitřně řízené učení. Docela jiné prostředí než jaké nabízejí školy v konvenčních systémech školství. Mým cílem bylo podporovat lidi každého věku v sebeřízení. Sebeřízení považuji za chování podmiňující prožitek pocitu svobody. Současně za podmínku umožňující samostatné naplňování potřeb. Učení z vnitřní motivace čemukoliv bez přítomnosti donucení a ovládání je pro mě východiskem pro dobré mezilidské vztahy, duševní zdraví, radost z práce i ze spolupráce. To potřebuji ke spokojenosti.

 

 

Chci založit svobodnou školu!

Ne, to už opravdu nechci. Byl to můj první nápad bezprostředně po studiu webů o Self-Directed Education, školách typu Sudbury, Summerhillu.

Možná to také znáte? „Přečetl jsem si knihu Summerhill/ viděl jsem film Summerhill, dokument o Sudbury… založím svobodnou školu!“

 

 

Nechci založit svobodnou školu!

Baví mě tvořit s lidmi. S jednotlivci i ve skupině bez vnucené hierarchie. Proč si do každodennosti s blízkými přenášet tytéž mocenské instituce, jakými jsou třeba soudní komise, institut trestu a další politické nátroje používané také ve „svobodných“ školách. Nám vyhovuje a funguje prostě jen s lidmi v komorním společenství být a stále vytvářet „Povědomí“ o pocitech i potřebách jednotlivých členů, naslouchat a nenásilně komunikovat? Proč vytvářet stoh univerzálních pravidel, pokud i konfliktní situace, stejně jako motivace účastníků, jejich osobnosti a potřeby jsou vždy jedinečné? Proč používat vnější motivaci? Tresty, hodnocení, srovnávání, když nedůvěřujeme v jejich prospěšnost?

Proč už nechceme svobodnou školu a co tedy vlastně chceme?

Učit se, prostě žít ve skupině. Vytvořit dílek z infrastruktury příležitostí pro sebeřízení lidí každého věku. Učit se ve skupině vytvářet „Povědomí“.  Vnímat své pocity, potřeby. S odvahou a věrně o nich bez hodnocení a s přijetím mluvit. To je výzva. Nikdy nekončící proces s nejasným výsledkem. Naše zkušenosti však odhalují, že je tak možné spoluvytvářet prostředí bez donucení, hodnocení, srovnávání, trestů. Lidé se pak mohou snáz otevřít, stávat se proto autentickými, sami sebou. Mají možnost odhalit své „démony i anděly“ sobě i ostatním, sebevyjádřit se. Vdůsledku toho mohou prožít sebepřijetí, cítit se přijatí ostatními, ale také skutečně přijímat ostatní. Cítit se bezpečně ve Světě… to není málo. Naši cestu i cíl tedy znáte.

A třeba znáte i pocit vystřízlivění z brodění se v žumpě zákonných norem. Tady si dovolím poděkovat hrdinům vzdělávacího systému České republiky. Všem, kdo se začali brodit, brodili se a brodí se dodnes. Díky nim, průkopníkům individuálního vzdělání z Asociace domácího vzdělávání a díky zakladatelům svobodných škol, které navzdory „žumpě“ založili, máme možnost přiblížit se sebeřízení v učení, jak je to jen s důsledky existence obsahu žumpy v patách možné. Ať už zápisem k individuálnímu (domácímu) vzdělávání nebo k docházce. Děkuji vám!

 

 

 

Každý je autorem receptu na svůj životní příběh i expertem na vlastní život. Tvoříme prostor pro lidi různého věku, s rozmanitými zájmy. Učení i léčení duševních bolestí, tvoření i setkávání u nás je dobrovolné. Nikoho cíleně nemotivujeme k zpojení do programu. Nabídku služeb ostatním může spoluvytvářet kdokoliv, kdo chce sdílet svůj čas, talent, schopnosti, zkušenosti.

Centra agilního učení, centra sebeřízeného vzdělávání, svobodné školy, ale také mnohé terapeutické i jiné komunity vnímáme jako dobré možnosti, pokud si je lidé zvolí na základě informovaného rozhodnutí. Zůstávají pro nás v lecčem inspirací.

Nejvíc nám však vyhovuje prostě sdílet náš životní prostor i zkušenosti a vytvářet příležitosti pro sebeřízené vzdělávání –  vnitřně řízené vzdělávání, unschooling, worldschooling, ownschooling, deschooling, freeschooling nebo jakoli jinak si život onálepkujete.

 

 

Také proto každý rok organizujeme pobyty pro příznivce sebeřízeného vzdělávání.

Vše u nás začíná často aktualizovanými odpověďmi na otázky: Kým jsi? Kým se (zrovna) stáváš? Kým chceš být? Co potřebuješ?

 

 

Články na tomto webu vám prozradí víc o tom, jak o učení, o životě přemýšlíme.

Těšíme se na vás nejen na Základně v Kamenici!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.