Našli jsme místo pro život
TLDR
Jsme otevřeni všem se zájmem o svobodnou hru, sebeřízení, tvoření, vzdělávání v jakékoliv oblasti, uzdravování duševních bolestí, péči o tělo, učení se nenásilné komunikaci, všímavosti, soucitu, respektujícímu přístupu, o sdílení a setkávání.
Ať jste kdekoliv na cestě za poznáním, jste vítáni. Na otočku, na noc, na týden. Dejte nám vědět o vašem záměru na rerichova@proton.me a přijeďte. Nebo nám napište, chcete-li se dozvědět víc.
Máte nabídku události pro děti, mladé lidi, dospělé? Pro domškoláky, rodiče, ale i pro další skupiny či jednotlivce? Sem s ní. Rádi vás podpoříme v organizaci vašeho sezení, skupiny – kruhu, workshopu, kurzu, semináře, přednášky nebo besedy u nás.
Hledáte místo nedaleko Prahy pro terapeutická setkávání, vzdělávání, tvoření i odpočinek? Hledáte skupinu k setkávání pro vaše děti? Přijeďte jako tulák samotář, rodina nebo k nám prostě vyšlete děti.
PLNÁ VERZE PŘÍBĚHU O HLEDÁNÍ A NALÉZÁNÍ
Když jsem před mnoha lety studovala sociální práci a pracovala v nízkoprahových klubech pro děti, abych podpořila děti ulice, jakým jsem bývala já, přála jsem si vytvořit podmínky pro vnitřně řízené učení. Docela jiné prostředí než jaké nabízejí školy v konvenčních systémech školství. Mým cílem bylo podporovat lidi každého věku v sebeřízení. Sebeřízení považuji za chování podmiňující prožitek pocitu svobody. Současně za podmínku umožňující samostatné naplňování potřeb. Učení z vnitřní motivace čemukoliv bez přítomnosti donucení a ovládání je pro mě východiskem pro dobré mezilidské vztahy, duševní zdraví, radost z práce i ze spolupráce. To potřebuji ke spokojenosti.
Chci založit svobodnou školu!
Ne, to už opravdu nechci. Byl to můj první nápad bezprostředně po studiu webů o Self-Directed Education, školách typu Sudbury, Summerhillu.
Možná to také znáte? „Přečetl jsem si knihu Summerhill/ viděl jsem film Summerhill, založím svobodnou školu!“
Nechci založit svobodnou školu!
A třeba znáte i pocit vystřízlivění z návazného brodění se v žumpě zákonných norem. Tady si dovolím poděkovat hrdinům vzdělávacího systému České republiky. Všem, kdo se začali brodit, brodili se a brodí se dodnes. Díky nim, průkopníkům individuálního vzdělání z Asociace domácího vzdělávání a díky zakladatelům svobodných škol, které navzdory „žumpě“ založili, máme možnost přiblížit se sebeřízení v učení, jak je to jen s důsledky existence obsahu žumpy v patách možné. Ať už zápisem k individuálnímu (domácímu) vzdělávání nebo k docházce. Děkuji vám!
Proč už nechceme svobodnou školu?
„Škola“ je pro nás v současnosti pojem svazující myšlení do krabice s daným předpokládaným obsahem. Tvoříme prostor pro lidi různého věku, s rozmanitými zájmy. Učení i léčení duševních bolestí, tvoření i setkávání u nás je dobrovolné a nabídku „služeb“ ostatním může spoluvytvářet kdokoliv chce sdílet svůj čas, talent, schopnosti, zkušenosti.
Centra agilního učení, centra sebeřízeného vzdělávání, svobodné školy, ale také mnohé terapeutické i jiné komunity vnímáme jako dobré možnosti, pokud si je lidé zvolí na základě informovaného rozhodnutí. Zůstávají pro nás v lecčems inspirací.
Nejvíc nám však vyhovuje prostě sdílet náš životní prostor i zkušenosti a vytvářet příležitosti pro vnitřně řízené učení se komunikaci, vztahům, péči o tělo a duševní zdraví, sebeřízené vzdělávání – unschooling, worldschooling, ownschooling, deschooling, freeschooling nebo jakoli jinak si sebeřízené vzdělávání onálepkujete.
Také proto každý rok organizujeme pobyty pro příznivce sebeřízeného vzdělávání.
Vše u nás začíná často aktualizovanými odpověďmi na otázky: Kým jsi? Kým se (zrovna) stáváš? Kým chceš být? Co potřebuješ?
Články na tomto webu vám prozradí víc o tom, jak o učení, o životě přemýšlíme.
Těšíme se na vás nejen na Základně v Kamenici!